چرا باید به قراردادهای پریمیوم روی بیاوریم؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علیرضا ترک در گفت و گو با خبرنگار اینپیا در خصوص موانع پیش روی اجرای قرادادهای پریمیوم در صنعت پلیمر اظهار کرد:

وی با اشاره به ساختار بورس کالا خاطر نشان کرد: شاید بهتر باشد چارچوب خاصی برای صنایع تکمیلی در نظر گرفته شود تا این فرمول را محدودتر کرد که تشکل ‌ها می توانند نقش به سزایی در این زمینه ایفا کنند.

قیمت‌های صعودی تمایل عرضه‌کننده را برای بستن قرارداد پریمیوم از بین برده است

ترک ادامه داد: در اکثر مواقع بازار مواد پلاستیکی به خاطر نوسانات نرخ ارز و عوامل دیگر ملتهب بوده و تولید کننده و طرف عرضه که کالای خود را که در شرابیط عادی بالا تر از قیمت جهانی به صورت نقد یا سلف به فرش رسانده اند، در شرایط التهابی چندان ضرورت و نیازی احساس نمی کردند که تعهدی ایجاد کنند و یا با چانه زنی کالا را پایین تر از شرایط رقابت فعلی بفروشند.

به گفته این فعال اقتصادی عمده ترین دلیل عدم اجرایی شدن قرادادهای پریمیوم این بوده که عرضه کننده ها تمایل جدی به این کار نداشتند و یا فرمول هایی را در این نوع قرارداد پیشنهاد می دهند که طی آن منافع طرف مقابل تامین نمی شود، هرچند مواردی هم بوده که از سمت متقاضی این کشش وجود نداشته است.

ترک تاکید کرد: باید دیدگاه برد برد بین طرفین ایجاد شود و پتروشیمی ها هم بپذیرند پولی که بابت رقابت می گیرد پول اضافی است و بر فرمول معتدل تری توافق کنند تا قراداد پریمیوم شکل بگیرد.

وی در خصوص آماده بودن زیرساخت های قراداد پریمیوم در بورس گفت: در حال حاضر زیرساخت در بورس فراهم است و مشکلی برای قراداد پریمیوم وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران خاطر نشان کرد: در شرایط رقابتی امروز بازار پلیمر، برخی شرکت های بزرگ این حوزه مخصوصا آن دسته که قرادادهای دولتی و بلند مدت دارند، به شدت نیازمند قراردادهای پریمیوم هستند، صنایع تکمیلی نیز به این موضوع بسیار تمایل دارند اما باید پتروشیمی ها هم به این شکل از قراردادها رغبت نشان دهند و در فرمول خود شرایطی بگذارند که دیدگاه برد برد دیده شود.

امتیاز قرادادهای یریمیوم برای پتروشیمی‌ها

وی افزود: طبیعی است صنایع تکمیلی به دنبال آن هستند که این قراردادها را با قیمت های پایه منعقد کنند و مسلما در شرایطی که اکثر روزها بازار رقابتی بوده و منافع اضافی برای پتروشیمی ها ایجاد شده، پتروشیمی ها تمایلی به این کار نداشتند و یا فرمولی ارائه کردند که درصدی از رقابت در این فرمول دیده شده و منافع صنایع تکمیلی را پوشش نداده است.

ترک ادامه داد: اما باید توجه داشت که انعقاد قراردادهای پریمیوم برای پتروشیمی ها هم دارای منافع زیادی است و فروش بخشی از تولیدات آن ها را تضمین می کند چرا که صنایع تکمیلی تعهد می دهند محصولاتشان را خریداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو می توان دریافت که قراردادهای پریمیوم هم برای صنایع بالادستی و هم برای صنایع تکمیلی منافع مطلوبی را ایجاد می کند؛ چرا که هم فروش صنایع بالادستی را تضمین می کند و هم بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی را با قیمتی ثابت در اختیارشان قرار می دهد.

منبع : انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

Pin It on Pinterest