مواد اولیه مورد استفاده در صنعت روشنایی بعنوان دیفیوزر + نقاط قوت و ضعف هریک

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیفیوزر کاوری است که بر روی چراغ قرار گرفته و علاوه بر پخش نور مناسب، در ایجاد هیز (Haze) و یا ماتی مناسب به جهت پنهان کردن چشمه های LED که اثرات مخربی با خود به همراه دارد نیز تاثیرگذار خواهد بود، و علاوه بر آن باید درصد نور بالایی را هم به همراه داشته باشد.
از خواص دیفیوزر می توان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر زرد شدن، مقاومت در برابر شعله اشاره کرد. نکته مهمی که وجود دارد این است موادی که بعنوان پایه یا Base برای دیفیوزر مورد استفاده قرار میگیرد، باید دارای شفافیت و (Transparency) مناسب بوده، به گونه ای که در حالت عادی نیز درصد نور مناسب و بالایی را نیز داشته باشد.

مواد اولیه دیفیوزر مورد استفاده در شرکت پایدار پلیمر اوژن شامل پلی متیل متاکریلات PMMA، پلی کربنات (Polycarbonate)، پلی استایرن (Polystyrene) و پلی پروپیلن (PP) بوده که هر یک دارای ویژگی ها، کاربردها و مزایای مختلفی می باشند:

مواد اولیه بر پایه پلی کربنات

پلی کربنات (Polycarbonate) اصلی ترین ماده اولیه که بعنوان کاور در پروفیل ها و چراغ های براکتی مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از مواد بسیار مقاوم در برابر ضربه بوده و از درصد عبور نور بالایی نیز برخوردار می باشد. همچنین از ویژگی های متمایز این ماده می توانیم به قابلیت دیفیوزری بالای آن اشاره کنیم. بزرگترین ویژگی های ماده پلی کربنات مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت است.

در کنار ویژگی های مثبت پلی کربنات، این محصول به مرور زمان و با قرارگیری در برابر اشعه UV، رو به زردشدگی می رود؛ اما این نکته را هم نباید نادیده گرفت که فرایند زردشدگی این مواد بسیار کندتر از دیگر مواد پلیمری مانند خانواده پلی استایرن می باشد. علاوه بر آن می توان با اضافه کردن ادتیو Anti-UV تمایل این ماده را به زرد شدن، به تاخیر انداخت و تا حدود قابل توجهی می توان فرآیند زردشدگی را در پلی کربنات کنترل کرد.

از دیگر معایب این محصول می توان به فرآیندپذیری دشوار و همچنین قیمت گران آن نسبت به دیگر مواد نیز می توان اشاره کرد. پلی کربنات برای بخش هایی مانند حباب، ورق، قطعات تزریق و برای پروفیل اکستروژن نیز کاربرد فراوانی دارد.

مواد اولیه بر پایه پلی متیل متاکریلات PMMA

پلی متیل متاکریلات یکی دیگر از مواد مورد استفاده برای دیفیوزرهای روشنایی بوده که این محصول در بازار با نام تجاری آکریلیک نیز شناخته شده است. PMMA از شفافیت و درصد عبور بالایی برخوردار است اما از نظر استحکام در برابر ضربه نسبت به پلی کربنات مقاومت کمتر و شکنندگی بیشتری دارد.

این محصول در ایران تولید نمیشود و این امر باعث دسترسی مشکل تر به این ماده و داشتن قیمت بالاتر آن شده است. بزرگترین ویژگی بارز آن مقاومت در برابر زردشدگی است. این نقطه قوت موجب شده که از PMMA به راحتی در محیط های بیرونی که بیشتر احتمال زردشدگی وجود دارد، استفاده می شود. پلی متیل متاکریلات یا PMMA برای تمام قطعات اکستروژن، تزریق و ورق قابل استفاده می باشد.

مواد اولیه بر پایه پلی استایرن

یکی دیگر از مواد مورد استفاده دیفیوزری برای قطعات روشنایی، پلی استایرن (Polystyrene) است که این پلیمر دارای شفافیت مناسب و درصد عبور نور خوبی است که همین امر موجب شده تا یکی از مواد انتخابی مناسب برای استفاده در کاورها و طلق ها و دیگر محصولات نوری باشد. یکی از مهمترین مزایای این ماده پلیمری قیمت مناسب آن می باشد.

اما در کنار مزایای نام برده شده، این ماده دارای معایبی است که می توان به مقاومت پایین در ضربه و شکنندگی بالای آن اشاره کرد. علاوه بر آن میزان زردشدگی پلی استایرن بسیار بالا است که این امر جزو بزرگترین نقطه ضعف این ماده محسوب می شود. نکته مهمی که وجود دارد این است می توان پلی استایرن را در قسمت هایی که امکان افزایش ضخامت در آن وجود دارد، در برابر ضربه و شکنندگی تا حد قابل قبولی مقاوم کرد. همچنین با اضافه کردن ماده آنتی یووی (Anti-UV) می توان زردشدگی پلی استایرن را نیز کنترل کرد. اما نباید این نکته را هم فراموش کنید که آنتی یووی تا حد کمی زردشدگی پلی استایرن را کنترل خواهد کرد و به شکل کامل امکان حذف این عیب وجود ندارد.

همچنین باید به این نکته مهم اشاره کنیم که در بازار و صنعت با اضافه کردن “های ایمپکت پلی استایرن” High Impact Polystyrene که اصطلاحا در بازار هایمپکت شناخته شده است، میزان نرم شدن محصول و مقاومت آن در برابر ضربه را افزایش داد. هایمپکت در واقع یک ماده شیری رنگ است و باعث ایجاد خاصیت دیفیوزری، Haze و یا ماتی در محصولات طلق دیفیوزری و روشنایی می شود. در بیان کلی باید بگوییم اضافه کردن هایمپکت جهت نرم کردن محصول، موجب افزایش بسیار زیاد زردشدگی قطعات نوری شده که توصیه می شود از این افزودنی نیز استفاده نگردد. هرچند از نظر راندمان نوری هم کارایی استفاده از مستربچ های مخصوص دیفیوزر را ندارد.

مواد اولیه بر پایه پلی پروپیلن (PP)

از دیگر مواد پلیمری مورد استفاده در قطعات روشنایی، پلی پروپیلن بوده که خود دارای درصد کمی ماتی و یا به اصطلاح Haze می باشد. مهمترین نکته در خصوص مواد PP باید بگوییم که باید از پلی پروپیلن با گرید مناسب استفاده کرد. از مزایای استفاده از این ماده پلیمری می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کنیم:

  • قیمت مناسب نسبت به مواد پلیمری مانند پلی کربنات و PMMA
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و شکنندگی
  • فرآیند پذیری بسیار خوب و آسوده
  • زردشدگی بسیار ناچیز
  • کاربرد زیاد در بسیاری از قطعات تزریقی و چراغ ها
  • با وجود مقداری ضعف در ویژگی ها نسبت به دیگر مواد پلیمری مورد اشاره، امکان دیفیوزر شدن دارد.

در کنار تمامی مزایایی که از PP به آن اشاره کردیم، بزرگترین نکته ضعف این ماده پلیمری مقاومت بسیار پایین در برابر شعله است. به گونه ای که به سرعت شعله ور شده و در هنگام سوختن این ماده شروع به چکه کردن خواهد کرد و خطرات بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت.
اگر برای قطعات نوری تصمیم استفاده از PP را دارید، به جهت رعایت مسائل ایمنی، توصیه می شود که از ادتیوهای ضد شعله استفاده کنید. همچنین نباید این نکته را هم فراموش کنید که استفاده از ادتیوهای ضدشعله نیز خود راندمان نور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث افت نور خواهد شد.

18 بهمن 1402 | مقالات

Pin It on Pinterest