گفت و گو با علیرضا ترک، مدیرعامل پایدار پلیمر اوژن: فضای رانتی فساد و متخلف می­ آفریند

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بسپار/ ایران پلیمر مهندس ترک در گفت و گو با خبرنگار بسپار گفت: قطعا بی ثباتی هیچگاه خوب نیست و بی ­ثباتی در مواد اولیه بازار داخل و صادرات را با مشکل مواجه کرد. هرچند در بعضی بخش­ها فرصت زایی کرد اما روند و شتاب تحولات به حدی سریع بود که امکان هرگونه برنامه ریزی و ابتکار عمل را از فعالان اقتصادی می­ گرفت. خوشبختانه در حال حاضر به غیر از برخی مواد مانند PP و PET، دیگر مواد اولیه با تحولات اقتصادی همخوانی داشته و دچار مشکل جدی نیست.

(این گفت و گو در پایان سال ۹۷ انجام شده است. ) وی تاثیر دستگیری­های اخیر در صنعت پلیمر را موقتی دانست و اظهار کرد: نتایجی حس شد اما اینگونه برخوردها حتی تاثیرات میان مدت هم ندارد. نه اینکه مخالف برخورد و نظارت باشم، قطعا هزینه ­ی تخلف متناسب با جرم و باید به قدری بالا باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود. اما معتقدم تا زمانی که بستر مناسب، نظارت سیستماتیک و قوانین مشخص صحیح وجود نداشته باشد باز هم شاهد چنین مواردی خواهیم بود. اصلاح ساختار بورس، بهین یاب و غیره بایستی در دستور کار قرار گیرد.

ترک ادامه داد: اگر علت را به درستی بشناسیم راه حل­ها به دست خواهند آمد. بی ثباتی اقتصادی در بخش کلان که صنعت پلیمر نیز از آن مستثنی نبود علت اصلی است. دولت نیز منزه از خطا نبود. تا زمانی که آرامش به صنعت بازنگردد اوضاع به همین سمت و سو پیش خواهد رفت. تنظیم بازار و برداشت سقف رقابت و از بین بردن انگیزه­ی دلالی گری، غربال تولید کنندگان و جداسازی تولید کننده نماها، اصلاح ساختار بهین یاب (هرچند که در صورت اصلاح سیستم، دیگر نیازی به بهین یاب نخواهد بود)، ایجاد انگیزه در پتروشیمی ­ها برای فروش به داخل ( که با بروز تحریم­ها و مشکل شدن صادرات در حال رخ دادن است) و برخی اصلاحات دیگر می­تواند از بروز این رویدادها در آینده جلوگیری کند.

وی اذعان داشت: این مهم که رسالت رسانه شفاف گری است بر هیچکس پوشیده نیست و رسانه­ ها با این امر می توانند هزینه­ ی جرم را بالا ببرند. اما انجمن­ها قبل از شفاف گری باید مطالبه گری بالایی داشته باشند و اصلاحات یاد شده را از دولت طلب کنند. مشکلات را به دولتمردان گوشزد کنند تا شاهد ایجاد فضای رانتی نباشیم. فضای رانتی قطعا فساد می ­آفریند و اخلال در صنعت پتروشیمی و پلیمر کاملا مشهود است. با اختلاف قیمتی بسیار بالایی که بینم قیمت بورس و بازار وجود داشت چنین رخدادی غیر قابل پیش بینی نبود.

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره ۱۹۸ام ماهنامه بسپار منتشر شده است، بخوانید.

منبع: ایران پلیمر

11 اردیبهشت 1398 | اخبار و رویدادها

Pin It on Pinterest